Neintelegerile dintre arhitect si client

Ne-am gandit sa aducem si o nota de amuzament designului de interior si o sa povestim putin despre neintelegerile dintre designer/arhitect si client

Voi povesti din perspectiva specialistului prima data, va voi da informatii din spatele cortinei, pentru ca mi s-a intamplat si mie, si altora din domeniul acesta. Intai si intai oamenii confunda in general “simplu” cu “ieftin” , mai apoi confunda “frumos si de calitate”  cu “scump”  si in cele din urma “ce e in trend” cu “ceea ce mi se potriveste”.

Nu e vina clientului ca nu stie nimic despre amenajarile de interior. Este datoria noastra sa fim capabili sa le explicam si sa ii educam atunci si doar atunci cand acest lucru este posibil.Oamenii se ghideaza dupa ce vad la televizor, la vecini, in familie, la prieteni, iar gusturile sunt discutabile intotdeauna, ne raportam la experienta de viata a fiecaruia, a mediului in care a crescut, educatia primita si alte lucruri  care  le afecteaza perceptiile.


De dragul amuzamentului, am reusit sa adunam 10 categorii in care se incadreaza cele mai multe tipuri de clienti ( am vrut sa fie 3 ca in basme, dar realitatea nu ne-a ajutat prea mult).

Desigur ca, de cele mai multe ori situatiile in care ne aflam sunt diverse combinatii intre aceste categorii, dar cu bune si cu rele, lucrurile trebuie apreciate ca atare pentru ca asta e frumusetea meseriei pana la urma.

1.ORGOLIOSII  sunt cei care nu au timp, dar au bani si angajeaza un specialist sa faca ce spun ei, pentru ca au impresia ca stiu tot si tu esti degeaba desi ai experienta in spate cu zeci de clienti multumiti. Dar ce sa facem? Cateodata e bine sa ne mai odihnim mintea nitel !

2.LASII  sunt cei care isi exprima entuziasmul vis-à-vis de colaborarea cu un specialist si pare ca totul merge bine pana la un moment dat cand nu iti mai raspund la telefon. Aceasta situatie are loc din motive diverse; daca ar fi sa ghicesc, nu mai raspund la telefon pentru ca au considerat ca stiu ei mai bine ce au de facut sau pentru ca le-a fost lene/rusine sa sune sa-ti spuna politicos ca numai au nevoie de serviciile tale.

3.LAUDAROSII  sunt cei care par a sti de ce apeleaza la un specialist de interior, se lauda ca sunt documentati si ca stiu totul despre amenajari dar pe parcurs se dovedesc a fi foarte complicati si neintelegatori in cele mai prostesti situatii.

4.PROFITORII  sunt acei oameni care iti spun niste  povesti siropoase conform carora  vor sa promoveze designerii si ideile lor, dar de fapt vor multe servicii si bani putini, sau cel mai bine gratis, de ce nu?

5.CUPLURILE  PROBLEMATICE

In cele mai multe situatii cand ai de lucrat cu un cuplu, femeia bat-o vina, complica procesul foarte mult. In prima faza, cuplul hotaraste ca vor apela la un specialist de interior, dar pe parcurs partea feminina a relatiei incearca sa controleze orice miscare, nu-i place nimic, nu intelege ce rol ai tu acolo…pentru ca evident ea stie mai bine nu? Doar de-aia te plateste pe tine …?!

6.NEHOTARATII 

In aceasta situatie totul pare perfect, esti platit bine, totul merge struna, pana cand…spre finalul proiectului te trezesti ca beneficiarul vrea altceva, ca s-a plictisit de tot ceea ce ai propus pana atunci si ca sigur se poate mai bine si mai vrea 5-10-20 de variante. Se poate termina in 3 feluri:

1. specialistul renunta pentru ca pur si simplu bataia de cap nu isi merita banii

2. clientii vor inca 10 propuneri si au pretentia sa fie si gratis, situatie in care specialistul se retrage

3. specialistul ramane pana la sfarsit doar daca are nevoie de bani si rezolva cumva situatia pe parcurs

Acum sa ne intelegem oameni buni!  Intotdeauna exista loc de mai bine, pentru ca acest domeniu se dezvolta rapid, in fiecare zi apare cate ceva nou! Nu se poate sa le ai pe toate!

7.FAMILIIE MARI

Cand auzi familie numeroasa, din start iti dai seama ca o sa fie complicat sa multumesti pe toata lumea, mai ales cand vor sa fie implicati cu totii in acest proces. Parintii vor alb, adolescentii vor negru iar copiii vor albastru…intelegeti ce vreau sa spun, da?

8.SA MOARA CAPRA VECINULUI

Acestia apeleaza la un specialist pentru ca  poate, poate…o sa iasa mai frumos ca la vecinu’ si au pretentia sa nu mai faci nimanui ce faci pentru ei…daca se poate. Dar retineti ca asta niciodata nu se va intampla ! Nu sunt rau intentionati, de cele mai multe ori doar putin dezinformati.

9.MATERIALISTII  vor tot ce e mai scump si mai bun, cel mai, cel mai! Au buget generos si asta e un lucru bun pentru ca si designerii vor sa-si mai faca de cap din cand in cand ! exista totusi 2 situatii:

1.Se intampla sa fie o situatie ideala si sa fie pregatiti financiar pentru asta.

2.Totusi, de multe ori, doar au impresia ca sunt pregatiti financiar pentru asta, si pe parcurs ii directionam catre ceea ce este potrivit pentru ei.

10.CLIENTUL IDEAL

Da! Exista si asa ceva! Acea persoana cu care rezonezi la maxim, stie de ce esti acolo, nu exista intorsaturi neasteptate de situatie, ci doar intelegere si colaborare de nota 10 , situatie in care munca iti este apreciata si te simti implinit ca om. Abia atunci iti aduci aminte de ce ai ales meseria asta !


Acum sa privim lucrurile si din perspectiva clientului! Designerii sunt si ei de mai multe feluri, credeati ca ati scapat? Sa vedem acum cate tipuri de specialisti de interior avem:

1.ORGOLIOSUL este cel care nu rezoneaza deloc cu dorintele clientului si vrea sa faca doar cum crede el mai bine fara a tine cont de personalitatea omului cu care lucreaza.

2.PROFITORUL  nu este suficient de bine pregatit sau este pur si simplu lenes. Toate amenajarile pe care le face sunt intr-un singur stil, toate arata la fel, fie ca sunt baruri, fie apartamente, lucreaza cu aceeasi furnizori pentru comisioane si te cam stoarce de bani pe romaneste. De cele mai multe ori se lauda ca este autodidact, sau ca a facut un curs de design interior( curs inseamna maxim 3 luni)

3.JUNIORUL este de obicei proaspat absolvent al facultatii, incepator, de obicei taxeaza mai putin decat un specialist experimentat, si are o dorinta arzatoare de afirmare.  O parte dintre ei  deja au lucrat la o firma de profil inca din timpul studiilor si se prezinta destul de bine vis-a-vis de experienta pe santier, dar tineti minte, este JUNIOR, nu le va sti chiar pe toate.

4.SENIORUL este un specialist cu o experienta de lucru mai mare de 5-6 ani, ce a avut mai multe lucrari si a trecut prin diverse situatii. Veti observa o diferenta in portofoliu si in numarul lucrarilor abordate. El va sti cel mai bine cum sa tina in frau o lucrare mai complexa de amenajari.

5.FIRMA

Exista doua situatii:

  1. Firmele de amenajari care angajeaza studenti sau proaspat absolventi pentru ca cei mici nu au foarte multe pretentii si vor sa invete. Sunt cateva situatii fericite, dar pe de alta parte, in situatiile mai putin fericite acestia sunt si putin exploatati datorita orarului infernal si salariului foarte mic ce li se ofera; de aceea aceste firme vor avea constant alti angajati.
  2. Firmele care au angajati stabili, echipe ferme, experienta pe piata si o viziune aparte. Preturile sunt de obicei mai mari pe masura serviciilor oferite.

6.FANTOMA

Da! Anumiti arhitecti de interior sau designeri mai inaintati in varsta au unul sau doi specialisti mai mici in spate care fac totul pentru ei si proiectele lor. Nu sunt toti la fel,  dar unii deja nu isi mai dau interesul la fel de mult in fata clientului din cauza orgoliului sau numelui pe care l-au capatat, in consecinta nu vei fi o prioritate.

7.AUTENTICUL

Un adevarat arhitect de interior sau designer trebuie sa stie sa isi asculte clientul, sa il inteleaga, sa traga concluzii pe baza discutiilor si sa se plieze dupa situatiile create. Asta nu inseamna ca face ce dicteaza clientul, ci doar creeaza ambientul in functie de gusturile clientului dar in baza experientei sale.


In concluzie avem 10 sfaturi pentru o comunicare mai buna si un final fericit in colaborarile voastre!

1.Ganditi-va bine daca veti nevoie sau nu de un specialist de interior! Nu trebuie sa se intample ca in situatiile de mai sus. Angajarea unui profesionist ar trebui sa va simplifice munca, nu sa o faca si mai confuza.

2.Incercati sa nu pierdeti timpul nimanui! Daca sunteti doar in cautarea unui sfat sau unei sugestii,  folositi va rog internetul! Sunt atatea articole si videoclipuri incat acopera aproape orice subiect!

3.Sa nu aveti asteptari ireale daca nu aveti incredere in specialistul de interior pe care l-ati ales!  Daca nu stiti ce vreti dar in acelasi timp le vreti pe toate si pe deasupra simtiti nevoia sa ii controlati toate miscarile, revizuiti-va comportamentul!

4.Domeniul amenajarilor de interior este si va fi mereu despre oameni si povestea lor, asa ca verificati portofoliul celora cu care urmeaza sa lucrati si observati diversitatea lucrarilor sale! Este foarte important ca specialistul pe care l-ati ales sa fie versatil si sa se adapteze dupa dorintele voastre.

5.Trebuie sa fiti obiectivi si sa va dati seama ca interioarele facute pentru altii nu vor fi si pe gustul vostru! Incercati sa nu respingeti un portofoliu doar pentru ca nu v-a placut tabloul pus in living sau vi s-a parut ca abordarea este prea indrazneata sau prea cuminte.

6.Alegeti-va consultantul în funcție de lucrarea pe care doriti să o întreprindeti ca sa fie totul mai usor!

7.Fiti mai deschisi! invatati sa respectati oamenii si meseriile lor pentru ca nu stiti ce se afla in spatele multora dintre ele, si prin cate au trecut unele persoane ca sa ajunga unde sunt.

8.Comunicati si exprimati-va! Daca nu spuneti ce va place, specialistul nu are cum sa va citeasca gandurile! Daca observati ca persoana cu care lucrati nu se potriveste cu stilul dumneavoastra sau simtiti ca numai vreti sa colaborati din orice motiv, va incurajez sa intrerupeti relatiile intr-un mod transparent si politicos!

9.Clarificati-va bugetul! Cand aveti un buget pentru amenajare trebuie sa tineti cont ca nu il veti cheltuit doar pe mobilier ci si pe montaje, si pe electrocasnice si aparatura, si nu in ultimul rand va trebui sa tineti cont si de partea ce ii va reveni specialistului. ( voi scrie un articol detaliat despre asta)

10. Construiti un board de pinterest cu fotografii ce v-au placut, sau faceti un folder cu poze de pe internet cu ajutorul carora specialistul ar putea avea un punct de plecare mai usor!

Si nu in ultimul rand, ca specialisti de interior, ascultati-va clientii, lasati-i sa se exprime, sa va povesteasca si cele mai banale lucruri, observati si intelegeti psihologia fiecarui om! Aveti rabdare cu toata lumea si incercati sa va dezvoltati aptitudinile de comunicare, pentru ca ele fac diferenta in cele mai multe cazuri!

Articole similare

EuPlatesc